Groeien in gesprek
als oplossingsgerichte coach de handelingsbekwaamheid van leerkrachten vergroten in kindgesprekkenGroeien in gesprek
als oplossingsgerichte coach de handelingsbekwaamheid van leerkrachten vergroten in kindgesprekkenSamenvatting
Dit praktijkgericht onderzoek vindt plaats in een Brusselse school voor buitengewoon secundair onderwijs (SVO) voor leerlingen met autisme. Hierin beoog ik samen met zes collega-leerkrachten een praktijkverbetering op vlak van individuele kindgesprekken middels een oplossingsgerichte aanpak. Daarnaast is dit onderzoek een mooie kans om mezelf als oplossingsgerichte coach te professionaliseren.
Doorheen dit actieonderzoek organiseer ik drie oplossingsgerichte interventies die gebaseerd zijn op de vastgestelde werkrelatie met de collega’s. Hun zelfvertrouwen wordt groter door krachtbronnen te benoemen. Door deze bewuster te gebruiken is er een positieve invloed op hun handelingsbekwaamheid. Het aanbieden van informatie, voorbeelden, oefenmomenten, kansen tot uitwisseling en dialoog helpt in het groeiproces van de deelnemers. Feedback op geobserveerde kindgesprekken en data uit een leerlingenbevraging levert inzicht in hun sterktes en groeikansen en leidt tot het evalueren van hun leerdoel om met zelfvertrouwen de volgende stappen in hun proces te zetten.
Dit onderzoek leert me dat ik de kerncompetenties ‘actief luisteren’, ‘effectief vragen stellen’ en ‘coachingspresence’ op voldoende wijze inzet doorheen het coachproces (Van Dam, 2017). Met dit onderzoek hoop ik te inspireren tot het vormen van professionele leergemeenschappen waarin collega’s elkaars stimulans zijn tot persoonlijk meesterschap. Zo komen we samen een stap dichter bij het waarmaken van een inclusieve school met maximale leerlingenparticipatie.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2020-08-01 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |