De getallenlijn en de ontwikkeling van getalbegrip in groep 1 en 2
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
De getallenlijn en de ontwikkeling van getalbegrip in groep 1 en 2
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Getalbegrip wordt gezien als de belangrijkste voorwaarde om goed te leren rekenen (Dumont, 1994). Te geringe aandacht hiervoor in het kleuteronderwijs kan een oorzaak zijn van slechte rekenresultaten. Door van de getallenlijn een instrument te maken waar de kleuters van mijn groep 'actief'mee bezig zijn wil ik het getalbegrip vergroten en deze getallenlijn integreren in het kleuter rekenen binnen mijn groep. Acht weken is er op basischool XX doelgericht met de actieve getallenlijn gewerkt. Na deze periode blijkt het getalbegrip bij alle kleuters te zijn vergroot. Er hebben een drie tal metingen plaatsgevonden.De leerkrachtvaardigheden spelen hierbij een grote rol. Mijn leerkrachtvaardigheden zijn met behulp van een kijkwijzer geobserveerd door een collega en de intern begeleider. Tevens heb ik video opnames gemaakt om zo mijn leerkrachtvaardigheden te kunnen observeren. Uit metingen blijkt dat gedurende het onderzoek mijn leerkrachtvaardigheden, op het gebied van getalbegrip, zijn vergroot
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Special Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Partner | fontys Hogescholen |
Jaar | 2014 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |