De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De getallenlijn en de ontwikkeling van getalbegrip in groep 1 en 2

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

De getallenlijn en de ontwikkeling van getalbegrip in groep 1 en 2

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Getalbegrip wordt gezien als de belangrijkste voorwaarde om goed te leren rekenen (Dumont, 1994). Te geringe aandacht hiervoor in het kleuteronderwijs kan een oorzaak zijn van slechte rekenresultaten. Door van de getallenlijn een instrument te maken waar de kleuters van mijn groep 'actief'mee bezig zijn wil ik het getalbegrip vergroten en deze getallenlijn integreren in het kleuter rekenen binnen mijn groep. Acht weken is er op basischool XX doelgericht met de actieve getallenlijn gewerkt. Na deze periode blijkt het getalbegrip bij alle kleuters te zijn vergroot. Er hebben een drie tal metingen plaatsgevonden.De leerkrachtvaardigheden spelen hierbij een grote rol. Mijn leerkrachtvaardigheden zijn met behulp van een kijkwijzer geobserveerd door een collega en de intern begeleider. Tevens heb ik video opnames gemaakt om zo mijn leerkrachtvaardigheden te kunnen observeren. Uit metingen blijkt dat gedurende het onderzoek mijn leerkrachtvaardigheden, op het gebied van getalbegrip, zijn vergroot

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Partnerfontys Hogescholen
Jaar2014
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk