Het pedagogisch klimaat
Triple P langs de meetlat van pedagogische kwaliteitHet pedagogisch klimaat
Triple P langs de meetlat van pedagogische kwaliteitSamenvatting
De aanleiding van dit onderzoek zijn toenemende zorgen van leerkrachten die in hun klas te maken hebben met leerlingen met gedragsproblemen. Geïnspireerd door het Triple P gedachtegoed, coach ik leerkrachten op oplossingsgerichte wijze bij de ontwikkeling van een format met praktische en positieve leerkrachthandelingen ter bevordering van het pedagogisch klimaat in de klas. Het betreft hier een actieonderzoek, dat bestaat uit twee onderzoeksdelen; een literatuurstudie en een handelingsdeel, waarin een format met pedagogische handelingen wordt opgesteld en uitgevoerd middels de Triple P methode. In dit onderzoek wordt Triple P langs de meetlat van pedagogische kwaliteit in het onderwijs gelegd. In hoofdstuk 1 van dit onderzoek wordt de aanleiding en probleemstelling geschetst. Hoofdstuk 2 beschrijft een theoretisch kader met betrekking tot een aantal kernbegrippen. Er wordt een koppeling gemaakt tussen verschillende theoretische perspectieven en het onderzoeksthema. In hoofdstuk 3 wordt de nderzoeksmethodologie belicht. Hoofdstuk 4 weergeeft een presentatie van de data. In hoofdstuk 5 vindt u de conclusies en aanbevelingen. Tenslotte beschrijft hoofdstuk 6 de verschillende lagen van reflectie
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Special Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Partner | Fontys Hogescholen |
Jaar | 2014 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |