Motivation through g(r)am(m)ification
gamification als antwoord op motivatie voor het oefenen van Engelse grammaticaMotivation through g(r)am(m)ification
gamification als antwoord op motivatie voor het oefenen van Engelse grammaticaSamenvatting
In mijn rol als vakdocente Engels constateerde ik dat mijn havo 3 leerlingen weinig gemotiveerd zijn om grammatica te oefenen. In dit praktijkgericht onderzoek hanteer ik een andere aanpak voor het oefenen van grammatica waarmee beter aangesloten wordt op de behoeften van de mediawijze jongeren van nu. Er is gekozen voor een actieve, speelse aanpak, namelijk gamification. Het programma dat gebruikt is voor de toepassing van gamification is Kahoot. Het beoogde doel van dit onderzoek is om het plezier tijdens de uitvoering van de studieactiviteit te verhogen en hiermee de intrinsieke motivatie te beïnvloeden. De volgende onderzoeksvraag staat hierbij centraal: Wat is de invloed van gamification door middel van Kahoot op de intrinsieke motivatie van havo 3 leerlingen bij grammatica in de Engelse les? Het onderzoek is uitgevoerd onder zestig havo 3 leerlingen. De leerlingen vulden voor en na de interventie, de toepassing van gamification, een enquête in aangaande hun intrinsieke motivatie voor het oefenen van grammatica. Voor de interventie zijn tevens de vakdocenten Engels in individuele interviews bevraagd over de motivatie van de havo 3 leerlingen bij het onderdeel grammatica. Na de interventie hebben zes leerlingen in groepsinterviews hun antwoorden op de enquête toegelicht. Uit de verzamelde data blijkt dat de leerlingen door gamification meer plezier beleven bij het oefenen van grammatica dan in de oude situatie. Ook blijkt dat de intrinsieke motivatie van de leerlingen hierdoor is toegenomen. Het competitieve element en de directe feedback uit Kahoot speelden de belangrijkste rol in het beïnvloeden van de motivatie. Het spelen tegen medeleerlingen heeft de leerlingen gedreven om hun best te blijven doen. Bovendien heeft het direct zien van de antwoorden bijgedragen aan het tijdig aan kunnen passen van het handelen waardoor de kans op winnen voor iedereen binnen bereik bleef.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2017-08-08 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |