"Het zorgteam als stop in het afvoerputje?"
de preventieve werking van het intern zorgteam"Het zorgteam als stop in het afvoerputje?"
de preventieve werking van het intern zorgteamSamenvatting
"In dit ontwerponderzoek is onderzoek gedaan naar de visie op preventie, naar een preventief gerichte werkwijze voor zorgteams en naar de bijdrage die de ambulante begeleider kan leveren aan het interne zorgteam.
Het intern zorgteam moet het handelen van de leraar versterken. Dit kan als de hulpvraag onderwijsgericht is, de informatie over de leerling compleet is, er vanuit een regulatieve cyclus handelingsgerichte aviezen opgesteld worden en er een externe deelnemer is.
Deelname van de leraar aan de zorgteambespreking van zijn leerling vergroot de verantwoordelijkheid en deskundigheid van de leraar en de uitvoerbaarheid van de adviezen.
Deelname van de ambulante begeleider heeft een meerwaarde door de objectiviteit, specifieke deskundigheid en praktische adviezen. Dit geldt ook bij leerlingen die geen leerlinggebonden financiering hebben.
Er worden aanbevelingen gedaan aan de school en de dienst Ambulante Begeleiding om bovenstaande in praktijk te brengen."
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2011 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |