Actieonderzoek als strategie voor personeelsbeleid in de basisschool: casestudy naar het hoe en wat van actieonderzoek in de praktijk
Actieonderzoek als strategie voor personeelsbeleid in de basisschool: casestudy naar het hoe en wat van actieonderzoek in de praktijk
Samenvatting
In dit artikel wordt een casestudy beschreven die betrekking heeft op de implementatie van onderzoek als professionele ontwikkelingsstrategie, als onderdeel van het HRM-beleid binnen een basisschool. Het systematisch en methodologisch werken, wat leidt tot reflectie op het professionele handelen van de leraar staat hierbij centraal. De studie laat zien dat leraren in staat zijn actieonderzoek binnen de eigen context uit te voeren, waardoor de kwaliteit van hun onderwijs verhoogd kan worden. Met een extra investering in specifieke supervisie en 'gerichte onderzoekstraining' kunnen de resultaten waarschijnlijk aanzienlijk verbeteren.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Kind en Educatie |
Lectoraat | Lectoraat Leren en innoveren |
Gepubliceerd in | Nieuw meesterschap Uitgave: 2, Pagina's: 33-38 |
Jaar | 2011 |
Type | Artikel |
Taal | Nederlands |