De studieloopbaanbegeleider als coach
Een studie naar de benodigde vaardigheden om de SLB een andere insteek te geven. Bekeken vanuit zowel student als docent.De studieloopbaanbegeleider als coach
Een studie naar de benodigde vaardigheden om de SLB een andere insteek te geven. Bekeken vanuit zowel student als docent.Samenvatting
Fontys Sporthogeschool is hard aan de weg aan het timmeren om het onderwijs een compleet andere insteek te geven. Om dit voor elkaar te krijgen is het noodzakelijk om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van alle stakeholders. In dit onderzoek wordt er gekeken naar het begeleidingstraject binnen de opleiding ‘Sport- en bewegingseducatie’. In een eerder onderzoek, van een interne stagiair, is gebleken dat zowel de docenten als de studenten niet tevreden zijn over het huidige studieloopbaanbegeleidingstraject en dat er behoefte is aan een andere insteek. Hieruit volgde een situatie waarbij verschillende partijen bij elkaar zijn gaan zitten om een vervolg stap te kunnen zetten tot het verbeteren van het traject in het nieuwe onderwijs. In samenspraak met Inge Rutten, die op dat moment verantwoordelijk was voor het ontwikkelen van dit traject, is de volgende onderzoeksvraag tot stand gekomen:
Welke vaardigheden moet een docent bezitten om een effectieve coachende rol aan te kunnen nemen tijdens zijn theorie of praktijkles, met als doel om de studieloopbaanbegeleiding een andere insteek te geven binnen het nieuwe onderwijs.
- Welke aspecten van coaching (in een onderwijssetting) komen naar voren vanuit de literatuur ?
- Welke aspecten van coachen willen de studenten in de begeleidende docenten zien?
- Aan welke aspecten van coachen vinden de docenten dat zij moeten voldoen?
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Sport & Bewegingseducatie |
Afdeling | Fontys Sport en Bewegen |
Datum | 2016-06-30 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |