Betrokken lezers in groep 3 en 4
een ontwikkelingsgerichte verdiepingsaanpak voor begrijpend lezenBetrokken lezers in groep 3 en 4
een ontwikkelingsgerichte verdiepingsaanpak voor begrijpend lezenSamenvatting
Dit onderzoek bestudeert de leerling betrokkenheid en leesresultaten van zwakke lezers, nadat zij Nieuwsbegrip teksten 8 weken hebben geoefend met de verdiepingsaanpak. De resultaten laten zien dat leerlingen meer betrokken zijn tijdens de klassikale lessen na deelname aan de verdiepingsaanpak. Ook de leesresultaten, op het gebied van woordenschat en leesstrategieën, zijn verbeterd na 8 weken . Het algemeen leesbegrip gaat niet vooruit. Leerlingen noemen als positief het feit dat de tekst als is voorbesproken in de les, het markeren van de moeilijke woorden, de woordenschatoefeningen en de schrijfopdrachten. De leerkrachten noemen dat het zelfvertrouwen en de motivatie is verbeterd. Hoewel dit niet de vraag was van dit onderzoek zijn er in dit onderzoek aanwijzingen gevonden voor elementen die bijdragen aan een betere betrokkenheid van leerlingen, elementen die aansluiten bij de basisbehoeften competentie en autonomie.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2017-03-06 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |