Over feedback en motivatie
Over feedback en motivatie
Samenvatting
Dit actie-onderzoek speelt zich af in een Lokerse school (Vlaanderen). Het onderzoek richt zich volledig naar het laatste jaar (6 jaar middelbaar) zowel naar de leerlingen als de leerkrachten. De aanleiding was een terugkomende motivatieproblematiek bij de leerlingen die zich jaarlijks (meestal na de kerstvakantie) voltrok. Als school gingen we na de feiten in op deze problematiek. Door mijn literatuurstudie kwam ik erachter dat motivatie en feedback zeer nauw verbonden zijn (vergelijking tussen Hattie en Deci & Ryan). Door preventief met feedback te werken met de leerkrachten verandert misschien de motivatie. Mijn onderzoeksvraag luidt dan ook: “Hoe kan feedback geven door hiertoe gecoachte leerkrachten motiverend werken bij laatstejaarsleerlingen?” Het onderzoek loopt in drie fasen. Een eerste fase is een ontdekkende fase over feedback op onze school. Een tweede fase handelt over: met welke motiverende feedback gaan we aan de slag en een derde fase bekijkt de aanpassing naar zijn motiverend aspect. Om de literatuurstudie te volgen, heb ik ook feedback gevraagd naar het proces an sich. Het oplossingsgericht werken en theorie U zijn de twee toegepaste coachingsprocessen in dit werk.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2019-06-19 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |