Hoe kan ik de groepssfeer verbeteren
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Hoe kan ik de groepssfeer verbeteren
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Dit onderzoek richt zich op de groepsdynamica.Het onderzoek start met een 0 meting verricht met met behulp van het afnemen van het Sociogram(wij-leren.nl en de klimaatschaal(Donker&vermulst.Daarnaast is de Scol(www-scol-nl) afgenomen.Dit om de groepssfeer in kaart te brengen. Na analyse van de uitkomsten is een actieverbeteringsplan opgesteld waaruit de interventies zijn voortgevloeid. Vervolgens heeft er een eindmeting plaatsgevonden om de groepssfeer opnieuw in kaart te brengen. De conclusies die getrokken kunnen worden zijn dat, buiten hoe de leerlingen met elkaar omgaan, blijkt dat de leerkracht een belangrijke factor is ten aanzien van het in stand houden van de negatieve groepssfeer
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Special Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Partner | Fontys Hogescholen |
Jaar | 2014 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |