De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

'Met ICT doe ik ook weer mee!': het belang van compenserende software voor zelfredzaamheid bij dyslexie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

'Met ICT doe ik ook weer mee!': het belang van compenserende software voor zelfredzaamheid bij dyslexie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Met ICT doe ik ook weer mee!
Het belang van compenserende software voor de zelfredzaamheid van zwaar dyslectische kinderen in het reguliere basisonderwijs. Door middel van dit onderzoek hoop ik een antwoord te krijgen op de vraag of een zwaar dyslectische leerling het onderwijs op onze reguliere basisschool kan blijven volgen. Om mijn onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden onderzoek ik
- Of het mogelijk is om met specifieke compenserende software Anne zodanig te ondersteunen, dat ze het onderwijs in onze school zo zelfstandig mogelijk en met een voldoende sociaal-emotioneel welbevinden kan blijven volgen, op een niveau dat bij haar intellectuele capaciteiten past.
Een positief antwoord op deze vraag zal dan ook betekenen dat - het mogelijk is om met behulp van specifieke compenserende software de leerkracht zoveel werk uit handen te nemen, dat het haalbaar is om een kind met zeer ernstige lees- en spellingproblemen binnen ons onderwijs te houden.
Hiervoor breng ik in kaart - Hoe het sociaal-emotioneel welbevinden van Anne op dit moment is - Hoe zelfstandig Anne op dit moment, zonder compenserende software, binnen ons onderwijs functioneert - Welke compenserende software het meest geschikt is om Anne binnen onze school te ondersteunen - Via welk stappenplan we Anne kunnen begeleiden om zo snel en efficiënt mogelijk met deze software te kunnen werken - Of er na zes weken werken met deze software een duidelijke verbetering van de zelfredzaamheid van Anne tijdens de werklessen is aan te tonen en of dit ook een meetbaar (positief) effect heeft op haar sociaal-emotioneel welbevinden. Ik maak hierbij gebruik van webbased vragenlijsten, observaties, interviews en literatuurstudie.
Conclusies Op grond van de onderzoeks- en literatuurgegevens hebben we het compenserend softwareprogramma Sprint Plus aangeschaft en inmiddels in de groep van Anne ingezet; we verwachten dat dit een belangrijk hulpmiddel zal blijken te zijn in het vergroten van Annes zelfredzaamheid en haar sociaal-emotioneel welbevinden. Het antwoord op de probleemstelling is vooral ook een bewuste en positieve keuze van de school om te willen dealen met de problematiek van de ernstige dyslexie van Anne; we kiezen ervoor haar op school te houden in het vertrouwen dat de compenserende software een belangrijk hulpmiddel is om dit mogelijk te maken.
Door dit onderzoek hebben we als school inzicht gekregen in de hulp die compenserende software bij zware dyslexie kan bieden en hebben we meer vertrouwen ontwikkeld in onze mogelijkheden om zwaar dyslectische leerlingen zodanig te ondersteunen, dat ze het onderwijs binnen onze school kunnen blijven volgen. We zijn in zeer korte tijd gegroeid van een situatie van handelingsverlegenheid, naar een situatie met zich snel ontwikkelende handelingsbekwaamheid.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2010
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk