De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Waarneming en geluk

op welke manier draagt een nauwkeurige waarneming van ervaringen door adolescenten met ASS bij aan meer positief affect?

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Waarneming en geluk

op welke manier draagt een nauwkeurige waarneming van ervaringen door adolescenten met ASS bij aan meer positief affect?

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Inclusie is de plicht barrières te elimineren die maatschappelijke participatie beperken of verhinderen (World Health Organisation 2004). Soms wordt de participatie gehinderd door interne beperkingen of hindernissen. Het gebrek aan centrale coherentie en de moeiten die gepaard gaan met sensorische informatieverwerking kunnen voor adolescenten met Autisme Spectrum Stoornis grote uitdagingen opleveren met betrekking tot het nauwkeurig waarnemen van ervaringen. Ervaringen worden door hen geregeld negatief beoordeeld. In het onderzoek van Attwood, Evans en Lesko (2014) is de comorbiditeit van depressie bij mensen met Autisme Spectrum Stoornis 76%. De negatieve ‘kijk’ op de wereld gevoegd bij de zwaarmoedigheid van een aantal adolescenten in mijn omgeving inspireerden mij tot het doen van dit onderzoek. Is het mogelijk om met behulp van een positief cognitieve psychologische interventie (een dankbaarheidslogboek) te komen tot een nauwkeuriger waarneming én draagt dit bij aan meer positief affect of ‘geluk’. Mijn bevindingen zijn dat nauwkeurig waarnemen bijdraagt aan het positief waarderen van omstandigheden en daarmee aan positief affect. Nauwkeurig waarnemen en positief attribueren kunnen gestimuleerd worden door gebruik te maken van een dagboek, onder de voorwaarde dat er geaccepteerde begeleiding is. Om de autonomie en de motivatie van de adolescent te waarborgen moeten keuze en introductie van de interventie en begeleiding bij de interventie afgestemd worden op én met de adolescent.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2017-07-11
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk