De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Mijn naam is Nicole Knoefmann, 25 jaar en werkzaam in de plusklas van school M. In het kader van de Master Educational Needs heb ik dit praktijkgericht onderzoek uitgevoerd bij vijf leerlingen uit de plusklas van school M. De leerlingen ervaren de evaluatie van het leerproces als vervelend en overbodig. Hierdoor blijft het kritisch kijken naar eigen handelen achterwege, juist terwijl dat zou moeten zorgen voor de ontwikkeling van hun vaardigheden en inzichten voor het toepassen van kennis (Te Boekhorst-Reuver, 2010). Daarom heb ik gezocht naar een manier om evaluatie voor de leerlingen betekenisvoller te maken. Het doel is om leerlingen meer bewust te maken van hun leerproces en meer inzicht te geven in hoe ze dit proces kunnen bijsturen, zodat ze nu en in de toekomst optimaal kunnen blijven leren. De onderzoeksvraag die ik mezelf daarbij gesteld heb is: Hoe kan ik de leerlingen uit de plusklas van school M. begeleiden bij het evalueren van hun eigen handelen tijdens het leerproces? Het middel dat wordt ingezet is de cyclus van formatief evalueren (Gulikers, Baartman, Van Silfhout & Veugen, 2018). Het beoordelen van eigen werk en dat van anderen, een onderdeel van formatief evalueren, draagt bij aan het ontwikkelen van autonomie, leert leerlingen beslissingen te nemen over wat te doen en wanneer en leerlingen krijgen zicht op waar ze staan en waar ze naar toe willen; oftewel het zelfsturend vermogen wordt verbeterd (Kennisrotonde, 2017). Om te bekijken welk effect het formatief evalueren heeft op het leerproces van de leerlingen heb ik met behulp van een vragenlijst een nul- en nameting uitgevoerd. Achteraf heb ik een interview met de leerlingen gedaan om te bevragen hoe de leerlingen het formatief evalueren ervaren hebben. Na analyse van de verkregen data valt te concluderen dat de leerlingen het formatief evalueren grotendeels als prettig ervaren hebben. Door naar hun eigen werk te kijken en door feedback te ontvangen krijgen ze meer inzicht in wat ze al goed doen en waar nog verbetering ligt. De cyclus van formatief evalueren draagt dus bij aan het leren leren door (hoog)begaafde leerlingen (Te Boekhorst-Reuver, 2010).

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2020-04-17
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk