De rol van leidinggevenden bij praktijkonderzoek in onderwijs en opleiding
De rol van leidinggevenden bij praktijkonderzoek in onderwijs en opleiding
Samenvatting
Praktijkonderzoek is een werkwijze die de kwaliteit van het onderwijs en de professionaliteit van de beroepsuitoefening ondersteunt. Het is de taak van leidinggevenden om praktijkonderzoek te verbinden met de uitvoering van onderwijs, met up to date houden en innoveren van onderwijs en daarom met onderwijsbeleid, personeelsbeleid en kwaliteitszorg. Leidinggevenden kunnen zelf praktijkonderzoek doen. Het kan voordelen opleveren om dat samen met leraren te doen. De condities worden besproken die leidinggevenden moeten creëren om praktijkonderzoek tot de 'normale' onderwijspraktijk te laten behoren. Ook in dit hoofdstuk wordt gebruik gemaakt van interviews met leraren, opleiders en leidinggevenden die enige ervaring hadden met praktijkonderzoek.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Lerarenopleiding Tilburg |
Lectoraat | Lectoraat Professionalisering van leraren en lerarenopleiders |
Lectoraat Leerstrategieën | |
Gepubliceerd in | Praktijkonderzoek als professionele leerstrategie in onderwijs en opleiding Fontys Lerarenopleiding Tilburg, Tilburg, Pagina's: 169-184 |
Jaar | 2012 |
Type | Boekdeel |
Taal | Nederlands |