Zelfstandig te werk! Ja fijn…… Denk ik?
Zelfstandig te werk! Ja fijn…… Denk ik?
Samenvatting
Tijdens het bewegingsonderwijs op het niveau VMBO-Kader van het Scala college in Breda wordt vaak zowel individueel- als coöperatief gewerkt. Hierbij ontstond de vraag hoe dit invloed heeft op het zelfstandig werken van de leerlingen: werken leerlingen effectiever tijdens zelfstandige werkvormen. Tijdens deze lessen in het bewegingsonderwijs vond de onderzoeker het van groots belang om het zelfbeeld van deze leerlingen te verbeteren. Om hierin een koppeling te maken werd in dit onderzoek ook onderzocht of zelfstandig werken (individueel en coöperatief) van invloed is op het zelfbeeld van een leerling.
Er werd gebruik gemaakt van twee interventiegroepen en één controlegroep, waarbij bij de interventiegroepen ‘zelfstandig werken’ als interventie werd ingezet. In interventiegroep A werd coöperatief zelfstandig gewerkt, in interventiegroep B werd individueel zelfstandig gewerkt. Verder werden vragenlijsten (deels bestaand, deels vanuit de theorie geoperationaliseerd) gebruikt om te meten wat de invloed was van individueel- en coöperatief zelfstandig werken op het zelfbeeld van leerlingen. Daarnaast werd de taakgerichtheid gemeten.
Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat het zelfbeeld in relatie tot coöperatief zelfstandig werken bij beide interventiegroepen is gestegen. Een verklaring hiervoor kan zijn dat de onderlinge samenhang binnen de groep die individueel zelfstandig werkte, toch is gestegen. Verder kunnen we met voorzichtigheid stellen dat de interventie “zelfstandig werken”, het actief leren positief beïnvloed, daar de taakgerichte leertijd bij de interventiegroepen sterker is gestegen dan bij de controlegroep. Verder kan vanuit dit onderzoek worden vastgesteld dat door coöperatieve zelfstandige werkvormen het zelfbeeld alleen positief wordt beïnvloed in relatie tot dezelfde werkvorm. Daartegenover kan worden vastgesteld dat door het aanbieden van individueel zelfstandige werkvormen in het bewegingsonderwijs, het zelfbeeld van de leerling in relatie tot beide werkvormen wordt verhoogd.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Leraar Lichamelijk Opvoeding |
Afdeling | Fontys Sport en Bewegen |
Partner | Scala College te Breda |
Datum | 2017-05 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |