Écht samen vergaderen
een onderzoek naar een passende vergadervorm die aansluit bij aanwezige vergaderbehoeften met als doel collectief lerenÉcht samen vergaderen
een onderzoek naar een passende vergadervorm die aansluit bij aanwezige vergaderbehoeften met als doel collectief lerenSamenvatting
De complexiteit van het werk van leraren is toegenomen door verscheidene ontwikkelingen. Dit heeft geleid tot het principe leren en ontwikkelen (Kessel en Keursten, 2011). Om kwalitatief goed onderwijs in leren en ontwikkelen in te richten is een continu proces van samen leren en onderzoeken nodig. Als tijdens het samen leren en onderzoeken verbinding wordt gelegd met de ambitie van de organisatie is er volgens Bolhuis en Simons (2011) sprake van collectief leren. Dit vraagt om een efficiënte context (Verbiest, 2003). De mogelijkheid hiertoe kan georganiseerd worden in vergaderingen. Dit onderzoek heeft zich gericht op de huidige vergaderingen van school X en het zoeken naar een passende vergadervorm met als doel collectief leren opdat de leraren tijdens vergaderingen invloed kunnen uitoefenen op besluiten. Onder een structuur waar mensen intensief samenwerken groeit het gevoel voor betrokkenheid en gezamenlijke identiteit (De Jaeger & Kopmels, 2015).
Aanleiding is gevormd vanuit mijn persoonlijke drijfveer, de directie en de leraren naar inhoudelijke en procesgerichte verbetering van de vergaderingen.
Een vragenlijst over de effectiviteit en besluitvorming tijdens vergaderingen is ingezet voor een duidelijk beeld van de huidige vergaderingen. Uit de resultaten blijkt dat de huidige vergaderingen en besluitvormingsprocedure niet effectief en naar wens verlopen. In een groepsinterview zijn de aanwezige vergaderbehoeften getoond en in dit onderzoeksverslag omgezet in een ideale vergadering. De ideale vergadering van de respondenten omvat vergaderbehoeften in inhoud, structuur, begeleiding, proces en besluiten.
De onderzoeksvraag luidt “Hoe kan een team van een basisschool door middel van coöperatief vergaderen aansluiten bij de aanwezige vergaderbehoeften met als doel collectief leren?” In dit onderzoek wordt voor collectief leren uitgegaan van gemeenschappelijke interpretaties scheppen, uitwisselen en verankeren in de organisatie (Verbiest, 2003). Uit het bronnenonderzoek is gekozen om de vergadervorm coöperatief vergaderen uit te proberen met een focusgroep. Coöperatief vergaderen blijkt een geschikte vergadervorm die aansluit bij de aanwezige vergaderbehoeften en geschikt is om te komen tot het doel collectief leren.
Het onderzoeksrapport geeft als resultaat duidelijke aanbevelingen om met de inzet van coöperatief vergaderen het team tot collectief leren te laten komen.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2020-07-05 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |