De school: een werkplek om te leren? Over de rol van de schoolleiding bij het leren van (aankomende) leerkrachten in een school.
De school: een werkplek om te leren? Over de rol van de schoolleiding bij het leren van (aankomende) leerkrachten in een school.
Samenvatting
De school als werkplek is niet vanzelfsprekend een geschikte leerplek. Hoe kan de schoolleiding bijdragen aan de kwaliteit van de werkplek als leerplek? Ingegaan wordt op enkele achtergronden en algemene karakteristieken van opleiden in de school en op een aantal positieve en minder positieve resultaten van opleiden in de school. Stigestaan wordt bij de vraag wat er eigenlijk geleerd dient te worden in dat werkplekleren en bij de vraag naar condities in de schoolorganisatie die er toe kunnen bijdragen dat van het werk geleerd wordt. Tenslotte wordt ingegaan op de vraag wat leiding-gevenden kunnen doen om de schoolorganisatie zo in te richten dat van het werk geleerd kan worden.
Organisatie | Fontys |
Lectoraat | Lectoraat Schoolontwikkeling en professionalisering van schoolmanagement |
Gepubliceerd in | Mesofocus Kluwer, Uitgave: 54, Pagina's: 43-56 |
Jaar | 2004 |
Type | Artikel |
Taal | Nederlands |