De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het doel van deze casestudy is nagaan op welke manier de onderzoeker effectieve communicatie bij Kaz in groep 1 kan bevorderen. De aanleiding voor dit onderzoek is de achterblijvende sociaal emotionele ontwikkeling en de opvallende communicatie van Kaz in de klas. De reden dat Kaz opvallende communicatie vertoont, kan vele oorzaken hebben. De onderzoeker vermoedt een vorm van autisme spectrum stoornis gespecificeerd op het communicatieve onderdeel, echolalie. Tijdens dit onderzoek wordt er uitgegaan van de beschermende factoren met behulp van het sensorisch profiel (Bogdashina, 2004) en van het leerkrachtgedrag van de onderzoeker. De onderzoeker wilt verandering tot stand brengen in haar handelswijze effect hebbend op de leerling. In dit onderzoek wordt effectieve communicatie bij Kaz bevorderd. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de methode TEACCH (Watson, 1985). Op deze manier kan de onderzoeker betekenisverlening beter tot stand laten komen. Daarnaast kan er emancipatie, het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie, plaats vinden

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
PartnerFontys Opleiding Centrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2014
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk