De Vreedzame School als Way of life
De Vreedzame School als Way of life
Samenvatting
Bij implementatie van de methode voor sociale-emotionele ontwikkeling 'De Vreedzame School' is het belangrijk dat de lessen gegeven worden volgens de handleiding, maar ook dat leerkrachten modelgedrag vertonen dat hoort bij de methode. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de lessen worden gegeven en dat leerkrachten zich het modelgedrag eigen maken? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat De Vreedzame School een ‘Way of life’ wordt? Om deze onderzoeksvraag vanuit de theorie te beschouwen, is literatuur bestudeerd over maatschappelijke ontwikkelingen die leiden tot de noodzaak van het vormgeven van onderwijs op gebied van SEO. Ook is eigenaarschap en betrokkenheid van leerkrachten bij innovatieprocessen bestudeerd en wat de meest ideale vorm lijkt van innoveren, namelijk ontwikkelonderzoek. Om de deel- en onderzoeksvragen te beantwoorden is een vragenlijst afgenomen, zijn er interviews afgenomen en is er een focusgroep geformeerd
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Special Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Partner | Fontys Hogescholen |
Jaar | 2016 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |