Ontwerponderzoek Strategisch Voorlezen
Ontwerponderzoek Strategisch Voorlezen
Samenvatting
Dit ontwerponderzoek is uitgevoerd met als doel mijn leerlingen vaardiger te maken in het begrijpend luisteren. De centrale onderzoeksvraag luidt: Welke invloed kan ik uitoefenen op het begrijpend luisteren van mijn leeringen in groep 2 om essentiële elementen uit een tekst te halen, middels strategisch voorlezen, zowel op groepsniveau als op individueel niveau? De ontwikkeling van het begrijpend luisteren vindt plaats middels een verbetering van het handelingsrepertoire van de leerkracht (Carlisle, Kelcey, Rown & Phelps, 2011; Duke, Pearson, Strachan & Billman in Samuels & Farstrup, 2011; Vernooy, 2007). Centraal hierbij staat de rol van interactie. Leerlingen leren in interactie met elkaar en met de leerkracht taal te begrijpen en te gebruiken (Van Elsäcker, Van der Beek, Hillen, & Peters, 2012). Zij verwerven kennis en vaardigheden met elkaar door de lessituaties die de leerkracht aanbiedt. Op grond van het theoretisch kader ontwerp en voer ik een lessencyclus ‘strategisch voorlezen’ uit. Het GRRIM (Förrer & Van de Mortel, 2014), de herziene taxonomie van Bloom (Anderson & Krathwohl, 2001) en het hardop denkend voordoen vormen de pijlers van deze cyclus. De verwerkingsopdrachten zijn op zo’n wijze ontworpen dat zij aansluiting bieden op de zone van de naaste ontwikkeling van mijn leerlingen (Janssen-Vos, 2008)
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Special Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Partner | Fontys Hogescholen |
Jaar | 2016 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |