Samen onderweg
een onderzoek naar het vormgeven van eigenaarschap binnen een professionele leergemeenschapSamen onderweg
een onderzoek naar het vormgeven van eigenaarschap binnen een professionele leergemeenschapSamenvatting
Na een zeer kritische inspectierapportage in 2017 werd duidelijk dat het didactisch handelen van leerkrachten op het kindcentrum waar ik werk verbetering behoeft. Dit onderzoek gaat over wat ervoor nodig is om de leerkracht in beweging te brengen en aan te zetten tot eigenaarschap. Daarbij wordt gekeken naar het samenwerken van de leerkrachten in een professionele leergemeenschap. Daartoe is het belangrijk dat iedere leerkracht in beweging komt en eigenaarschap toont. Ik heb de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Wat is er in de dagelijkse praktijk aan individueel en gezamenlijk handelen nodig om de professionele leergemeenschap van het kindcentrum door te ontwikkelen en op een hoger niveau te brengen? Gedurende een periode van zes weken heeft er een interventie plaatsgevonden waarbij het team heeft samengewerkt aan vaardigheden die horen binnen een professionele leergemeenschap, Daarbij is aandacht besteed aan aspecten die het eigenaarschap in beweging kunnen zetten. De interventie is samengesteld vanuit inzichten verkregen vanuit het theoretisch onderzoek. Via interviews en gesprekken is achterhaald wat de leerkrachten helpt bij het veranderen van hun gedrag. Door gebruik te maken van een actiekaart waarop de leerkracht wekelijks een eigen, haalbaar doel bepaalde, werd het eenvoudiger meer eigenaarschap te tonen. De ervaringen werden gedeeld met collega’s. Dit heeft geleid tot een grotere bewustwording van de leerkrachten in hun eigen denken en handelen.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2018-08-14 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |