Beschikbaarheid
hoe helpen wij de kinderen binnen de unit de beschikbaarheid van de leerkrachten te herkennen en hier gebruik van te maken?Beschikbaarheid
hoe helpen wij de kinderen binnen de unit de beschikbaarheid van de leerkrachten te herkennen en hier gebruik van te maken?Samenvatting
Op onze school voor regulier basisonderwijs is vanuit een vernieuwde visie besloten om te gaan werken vanuit units waarin meerdere leerkrachten verantwoordelijk zijn voor een grote groep kinderen. Binnen de groepen 1-2 worden door leerkrachten en ouders zorgen geuit over de manier waarop het contact tussen de leerkracht en het kind vormgegeven gaat worden. Bij verkenning van het onderwerp komt naar voren dat het in onze situatie belangrijk is om aandacht te besteden aan de beschikbaarheid van de leerkracht voor het kind. Hierbij moet onderscheid gemaakt worden tussen het herkennen van de beschikbaarheid van de leerkracht en het gebruik maken van de beschikbaarheid van de leerkracht. De onderzoeksvraag bij dit praktijkgericht onderzoek is: Hoe helpen wij de kinderen binnen de unit de beschikbaarheid van de leerkrachten te herkennen en hier gebruik van te maken? Dit actieonderzoek vindt plaats binnen het kritisch-emancipatorische paradigma en heeft als ambitie om naast leerkrachten en ouders ook de kinderen te betrekken bij het onderzoek. Deze laatste groep wordt betrokken bij het onderzoek door gebruik te maken van de onderzoeksmethode “Mosaic approach”. Uit het onderzoek komt naar voren dat we in onze praktijksituatie de kinderen het meest helpen door extra aandacht te schenken aan drie gebieden: regels en afspraken, structuur en begeleiding in de eerste drie maanden nadat het kind gestart is en/of voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De uitkomsten van het onderzoek worden in het volgende schooljaar verder geïmplementeerd.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Educational Needs |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Datum | 2018-08-16 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |