De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Christenen in de media

Veranderingen in de krantenberichtgeving over christenen in de afgelopen twintig jaar

Christenen in de media

Veranderingen in de krantenberichtgeving over christenen in de afgelopen twintig jaar

Samenvatting

Hoe is de berichtgeving over het (protestants) christendom in de afgelopen twintig jaar veranderd in de krant? Door de secularisatie en het postmodernisme verandert de Nederlanders cultuur. Het christendom is naar de zijlijn van de samenleving gemanoeuvreerd, maar daarnaast komt er een sterk verlangen naar ervaring en zingeving. Deze veranderingen samen met de veranderingen in de journalistiek, onder andere de komst van het internet, maken dat de berichtgeving over het christendom verandert. Landelijke dagbladen werden in de afgelopen twintig jaar seculierder. Daarnaast is het beeld dat kranten schetsen over christenen niet veranderd, maar artikelen zijn wel meer in balans. Christenen krijgen, dankzij de opkomst van spiritualiteit en personificatie in de journalistiek, meer ruimte in een artikel om te vertellen waar zij in geloven. Daarnaast blijkt dat journalisten nog niet voldoende kennis beschikken over het christendom.

Toon meer
OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingJournalistiek
AfdelingAcademie Journalistiek & Communicatie
Jaar2014
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk