Communicatie en participatie door de ondernemingsraad
Communicatie en participatie door de ondernemingsraad
Samenvatting
Het onderzoek is opgezet, omdat de ondernemingsraad van de gemeente Ede het gevoel had dat hij werknemers niet bereikte. Ook wilde hij meer betrokkenheid creëren bij de werknemers. De methoden die zijn gebruikt voor dit onderzoek zijn een online enquête, een panelgesprek, deskresearch, interviews met experts en interviews met OR-leden van andere gemeenten. Uit het onderzoek kwam naar voren dat werknemers meer behoefte hebben aan persoonlijke communicatie en dat zij geregeld te weinig informatie ontvangen van de OR. De OR communiceert meestal een besluit en niet het hele proces van de verandering. Hierdoor missen werknemers van de gemeente Ede vaak een stukje geschiedenis. Ook is er veel onduidelijkheid over de OR. Werknemers weten vaak niet wie er in de OR zitten, wat de OR precies doet. Werknemers willen daarnaast op het hoogste niveau participeren bij afdelingsspecifieke veranderingen die gevoelig liggen. Hoe dichterbij de verandering, hoe meer behoefte werknemers hebben aan participatie.
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Communicatie |
Afdeling | Academie Journalistiek & Communicatie |
Partner | Gemeente Ede |
Jaar | 2014 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |