If it’s in fashion, it’s in Vogue. But how independent is Vogue?
over digitale verdienmodellen in modejournalisitiekIf it’s in fashion, it’s in Vogue. But how independent is Vogue?
over digitale verdienmodellen in modejournalisitiekSamenvatting
Door de nieuwe digitale cultuur zijn er verschillende dingen veranderd in de journalistieke praktijk en inhoud van online modejournalistiek. Ten eerste is de mode-industrie meer gedemocratiseerd door de digitale cultuur. Dit wordt vooral veroorzaakt door modebloggers die de modejournalistiek hebben aangevuld. Zij zijn met de opkomst van digitale cultuur ontzettend populair geworden bij de consument. Dit komt doordat ze persoonlijke dingen delen op hun blog, maar ook doordat zij – sneller dan de modebladen – het laatste modenieuws vertellen. Ten tweede zijn media door digitale cultuur gedwongen hun verdienmodel te veranderen. Zij worden meer een merk om lezers aan zich te binden. Dit betekent dat de inkomsten afkomstig zijn uit verschillende activiteiten, zoals evenementen en advertentie-inkomsten. Ten derde blijkt dat wanneer de normen en waarden in modejournalistiek en nieuwsjournalistiek met elkaar vergeleken worden dat modejournalisten veel minder onafhankelijk te werk gaan dan nieuwsjournalisten. Dit komt doordat de relatie met de adverteerder veel hechter is: modejournalisten zijn van hun adverteerders afhankelijk voor de nieuwsvoorziening.
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Journalistiek |
Afdeling | Academie Journalistiek & Communicatie |
Jaar | 2015 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |