Be Ki(n)d
Een onderzoek naar de bejegening van Dagbehandeling AventurijnBe Ki(n)d
Een onderzoek naar de bejegening van Dagbehandeling AventurijnSamenvatting
Dit onderzoek besteedt aandacht aan de verbetering van de bejegening binnen een dagbehandelingsgroep van Intermetzo Zonnehuizen. De bejegening op Aventurijn 2 is -op het moment van de start van het onderzoek- volgens de groepsleiders teveel gericht op negatief gedrag en is weinig afgestemd op de antroposofische visie. De groepsleiders ervaren dat de huidige bejegening een negatieve invloed heeft op het leefklimaat van de groep. Bejegening is in eerste instantie een algemeen en veel omvattend woord en verdient dan ook een duidelijke omschrijving die weergeeft waar op wordt gedoeld in dit onderzoek. Onder bejegening verstaan we de manier waarop groepsleiders omgaan met de kinderen waarmee ze werken. Het gaat daarbij om de boodschap die groepsleiders zowel verbaal als non-verbaal uitzenden. Dit omvat houding, toon en volume van spreken en de inhoud van hetgeen dat zij tegen de kinderen zeggen.
De ontwikkeling van kinderen in de kinder- en jeugdpsychiatrie vermindert of stagneert wanneer bejegening niet voldoende is afgestemd op het kind. Veiligheid is een basis in de relatie tussen groepsleider en kind en is bij kinderen met deze problematiek nog essentiëler dan bij hun leeftijdsgenoten zonder beperking of stoornis. Veiligheid valt onder de eerste van de vier uitgangspunten die centraal staan en een rode draad vormen in het onderzoek. Deze uitgangspunten zijn afkomstig uit een artikel dat in 2010 werd geschreven door Netty Jongepier, Mascha Struijk en Peer van der Helm en zich toespitst op een gezond leefklimaat. Het gaat hierbij om emotionele steun en sensitieve responsiviteit, autonomie en ruimte, structureren en grenzen stellen, informatie geven en uitleggen (Jongepier, Struijk, & Helm, 2010).
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Sociaal Pedagogische Hulpverlening |
Afdeling | Academie Sociale Studies |
Partner | Intermetzo Zonnehuizen |
Jaar | 2016 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |