De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Samenvatting

Zuid Afrika kampt met een zeer hoge jeugdwerkeloosheid. Een van de oorzaken hiervan is de staat van het onderwijs. Een breed gedragen conclusie is dat het onderwijs kampt met slechte schoolprestaties van leerlingen, onvoldoende toegang van de jeugd tot onderwijsvoorzieningen en niet of slecht gekwalificeerde leraren. Het gevolg van dit alles is dat jongeren niet of nauwelijks voorbereid zijn op een vervolg stap in het onderwijs. Dit leidt tot hoge “drop-out rates” waardoor een groot aantal jongeren niet of nauwelijks geschoold zijn. Het aanbod van ongeschoold werk kan de toestroom van niet geschoolde jongeren niet opvangen. Het gevolg is een hoge jeugdwerkeloosheid. Uit onderzoek blijkt dat praktisch gericht onderwijs, waarbij jongeren praktische kennis en vaardigheden aanleren een positief effect heeft op de kansen van de jongeren op de arbeidsmarkt.
Ook de Township Lavender Hill in Kaapstad kampt met een enorme hoge jeugdwerkloosheid. 36.1% van de jeugd tussen 14 en 35 jaar is werkeloos. De constatering dat er het ontbreekt aan een faciliteit in Lavender Hill voor het geven van praktisch onderwijs, heeft geleid tot het ontwerp van een onderwijscomplex.
Het doel van het onderzoek is het ontwerpen van een complex voor praktisch onderwijs.
Uitgangspunt voor het ontwerp is dat het complex door de leerlingen van de school en de gemeenschap van Lavender Hill moet kunnen worden gerealiseerd. De opgedane kennis en aangeleerde vaardigheden in de start up fase worden ingezet in de volgende fase van de ontwikkeling van het complex waarbij de studenten zelf een grote bijdrage leveren aan de productie van materialen en het bouwen van het complex. De keuze voor de constructie van het complex alsmede de materiaal keuze zal hierdoor worden bepaald. Vergelijkbare projecten hebben aangetoond dat het principe van Built Together and Learn Together een succesvol concept is. Leerlingen leren hierdoor vaardigheden die hen helpen een betere aansluiting te krijgen op het vervolgonderwijs en ook hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Dit is echter geen garantie voor succes voor het project in Lavender Hill. Of er levensvatbaarheid voor het project is, zal in de start-up fase duidelijk moeten worden. Om die reden is ervoor gekozen om in deze fase gebruik te maken van tijdelijke constructiemethodes en eenvoudig te bewerken materialen. Echter wel met de mogelijkheid deze, bij gebleken levensvatbaarheid van het project, te transformeren naar een constructie met een permanent karakter. In het onderzoek zijn de criteria “zelfbouw” en “transitie van tijdelijke naar permanente constructie” daarom leidend. Zelfbouw is het inspelen op aangeleerde vaardigheden en deze inzetten in en volgende bouwfase. Transitie is een gekozen strategie, waarbij het mogelijk is een tijdelijke constructie te laten transformeren tot een permanente constructie.
De volgende onderzoeksvraag geformuleerd:
Hoe ziet het ontwerp van een complex voor praktijkonderwijs in de Township Lavender Hill in Kaapstad, Zuid-Afrika eruit dat geschikt is voor zelfbouw en transitie.
Om een antwoord te vinden op de hoofdvraag is een viertal sub vragen opgesteld. De eerste stap die genomen is om de hoofdvraag te beantwoorden, is het uitvoeren van een literatuurstudie naar het verband tussen de staat van het onderwijs en jeugdwerkloosheid in Zuid-Afrika. Uit de literatuurstudie blijkt dat er een positief verband is tussen de kwaliteit van het onderwijs en de hoogte van de jeugdwerkeloosheid in Zuid Afrika. Een tweede stap is genomen om, met behulp van de Mahony tabellen, vast te stellen welke eisen er aan het ontwerp gesteld moeten worden, rekening houdend met de specifieke kenmerken van het Mediterrane klimaat in Zuid Afrika.
Hieruit blijkt dat ventilatie een belangrijk aandachtspunt is. Het compact bouwen wordt
5
aangeraden en de gevelopeningen moeten 20-40% van het bruto vloeroppervlak zijn.
De derde stap is een case study van de bouwmethoden die in Zuid-Afrika gangbaar zijn, op basis van de criteria van zelfbouw en transitie. Uit de score tabel blijkt dat in de start-up fase het de voorkeur heeft, gebruik te maken van eenvoudige constructie methoden, waarvoor weinig kennis en vaardigheden nodig zijn en die gemakkelijk kunnen worden verwijderd. In de volgende fase zullen de studenten meer en meer participeren in het proces. De studenten krijgen vaardigheden aangeleerd en hebben kennis opgedaan waarmee zij een bijdrage leveren aan het bouwproces. In de “development stage” kunnen meer complexe bouwmethoden worden gebruikt waarvoor kennis en bezit van de vaardigheden vereist is
De constructie met containers is de enige constructie die als een tijdelijke constructie kan dienen en is hierdoor het meest geschikt voor de start-up fase. Alle andere bouwmethoden, namelijk zandzakken met Eco beams, stro/klei stenen en wanden, samengeperste gestabiliseerde aarden blokken en beton, zijn meer geschikt voor de “development and professional stages”. Ten eerste, omdat de verwerking van de materialen en de constructie methoden meer kennis, vaardigheden en ervaring vereisen en ten tweede omdat deze bouwmethoden het meest geschikt zijn voor permanente constructie vanwege de arbeidsintensieve constructie en evenmin gemakkelijk kunnen worden verplaatst of afgebroken.
Tot slot wordt in de vierde stap onderzocht welke materialen geschikt zijn voor zelfbouw en toepasbaar zijn in zowel tijdelijke als permanente constructies hierbij rekening houdend met de klimatologische omstandigheden. Dit is gedaan met een literatuur studie waarbij de resultaten gewogen zijn in een score tabel. De analyse van de resultaten toont aan dat alle materialen uit de analyse, containers, hout, zandzakken, bouwblokken en beton, geschikt zijn voor de bouw van het complex. De mate van zelfbouw verschilt per fase. De constructie met containers is de enige constructie die als een tijdelijke huisvesting kan dienen. Alle andere bouwmethoden in deze studie, zijn arbeidsintensief en kunnen ook niet gemakkelijk worden verplaatst of afgebroken.
Het antwoord op de hoofdvraag is een ontwerp voor de bouw van een schoolcomplex voor het geven van praktisch onderwijs in Lavender Hill. Het ontwerp gaat uit van gefaseerde bouw gebaseerd op de mogelijkheid van zelfbouw en transitie en waarbij in de eerste fase gebruik gemaakt wordt van containers. Uitbreiding van het complex zal plaatsvinden met meer complexere bouwmethodes en andere materialen.
Het verdient aanbeveling aanvullend onderzoek te doen naar de specifieke wensen ten aanzien van de financiering van het complex. Daarnaast is het belangrijk aanvullend onderzoek te doen naar bouwvoorschriften en specifieke wet- en regelgeving ten aanzien voor het bouwen in Townships in Kaapstad. Verder is een belangrijke aanbeveling om onderzoek te doen naar de wijze waarop sturing en leiding gegeven wordt en onder wiens verantwoordelijkheid het project tot stand komt. Deze onderwerpen worden in het kader van deze thesis buiten beschouwing gelaten.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
OpleidingAB&I Academie voor Bouw en Infra
Bouwkunde-Tilburg
PartnerAvans Hogeschool
TypeBachelor
TaalEngels

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk