Motivatie-motor
Motivatie-motor
Samenvatting
Als docent krijg je regelmatig te maken met studenten die moeite hebben om in beweging te komen voor hun studie of minimale inspanning willen leveren, studenten die van alles tegelijk willen en niet kunnen focussen of geen keuzes kunnen maken en studenten die ‘consumerend’ gedrag laten zien waarbij het in de lessen ontbreekt aan een actieve en betrokken opstelling. Je wilt hen helpen om gemotiveerd te raken voor jouw vak, jouw expertise, jouw passie. Dat blijkt niet altijd gemakkelijk, want intrinsieke motivatie kun je niet afdwingen. De kunst is om studenten zodanig te inspireren en te ondersteunen dat ze uit zichzelf in beweging komen en tot actie overgaan. Hierbij kan de zelfdeterminatietheorie helpen.
Met de Motivatie-motor reflecteer je in hoeverre jij in jouw onderwijs tegemoetkomt aan principes die autonomie, competentie en verbondenheid ondersteunen. Daarnaast inspireert de Motivatie-motor tot aanpassingen in je stijl van lesgeven en nodigt uit tot experimenteren in je eigen praktijk.
Organisatie | Avans Hogeschool |
Afdeling | Expertisecentrum Future-Proof Education |
Lectoraat | Lectoraat Brein en Leren |
Partners | NeurolabNL |
Datum | 2020-09-01 |
Type | Rapport |
Taal | Nederlands |