Muziek is de melodie waarvan de wereld de tekst vormt
literatuuronderzoek naar de mogelijkheden om taalvaardigheden te stimuleren in muzieklessenMuziek is de melodie waarvan de wereld de tekst vormt
literatuuronderzoek naar de mogelijkheden om taalvaardigheden te stimuleren in muzieklessenSamenvatting
Behalve het belang van het stimuleren van taalvaardigheden, verwoorden Norden en Wever (2013) evenals Hansen et al. (2004) ook een argument vanuit de positie van het vak muziek. Als je kunt aantonen dat muzieklessen de taalvaardigheden van leerlingen gunstig beïnvloedt, dan verstevigt dit de positie van het vak, daar waar het in de praktijk regelmatig onder druk staat. Daarnaast kan de aandacht voor taalvaardigheden de muzieklessen ook leuker en effectiever maken, doordat de communicatie met leerlingen beter verloopt.
Uitgaande van de bovenstaande argumenten lijkt het voor de beroepsgroep relevant een goed overzicht van de mogelijkheden om binnen de muziekles taalvaardigheden te stimuleren te beschrijven. In het Nederlands taalgebied is er nog niet veel over dit onderwerp geschreven. Het doel van dit literatuuronderzoek is de mogelijke effecten van muzieklessen op de taalvaardigheden van leerlingen binnen het basisonderwijs te beschrijven en aan te geven hoe deze effecten bereikt kunnen worden. Daarbij is het van belang om dit zo te doen dat vakleerkrachten muziek er profijt van kunnen hebben.
De onderzoeksvraag luidt:
Welke positieve effecten op de taalvaardigheidontwikkeling van leerlingen kunnen lessen van vakleerkrachten muziek in het basisonderwijs hebben en welke aanbevelingen vloeien hieruit voort voor de vormgeving van de muzieklessen?
Organisatie | Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten |
Opleiding | Master Kunsteducatie |
Afdeling | Breitner Academie |
Datum | 2014-05-10 |
Type | Andersoortig materiaal |
Taal | Nederlands |