“Kunnen we dit maken?”
Een onderzoek naar “het maken” binnen het voortgezet onderwijs“Kunnen we dit maken?”
Een onderzoek naar “het maken” binnen het voortgezet onderwijsSamenvatting
Maken is een van de nieuwste modewoorden in onderwijs, een paraplu begrip waar van alles en nog wat onder lijkt te vallen (Philips, 2017). De term wordt genoemd binnen verschillende vakken en disciplines. Niet alleen bij de kunstvakken maar zeker ook bij de bètavakken. Steeds vaker is maken het uitgangspunt in vakoverstijgende projecten waarin bètavakken en kunst samenkomen. Hoe verhouden deze actuele ontwikkelingen rond maken zich tot maken binnen de beeldende vakken in het voortgezet onderwijs? Meer specifiek besteedt dit onderzoek aandacht aan maken binnen de nieuwe onderwijsontwikkeling maakonderwijs, de onderwijsontwikkeling Critical Making in het hoger onderwijs en maken binnen de beeldende vakken, van oudsher het domein van maken in het voortgezet onderwijs. Dit literatuuronderzoek wil duidelijkheid geven over de betekenis van deze twee onderwijsontwikkelingen, maakonderwijs en Critical Making, waarin het maken centraal staat. Daarnaast wordt er onderzocht of Critical Making, een ontwikkeling binnen het hoger onderwijs, met zijn kritische benadering van maken iets kan bijdrage in de relatie tussen maakonderwijs en de beeldende vakken in de onderbouw van het voorgezet onderwijs. Dit is de plek waar maakonderwijs vaak gepositioneerd wordt (Van Tilburg, 2016).
Organisatie | Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten |
Opleiding | Master Kunsteducatie |
Afdeling | Breitner Academie |
Datum | 2018-06-18 |
Type | Andersoortig materiaal |
Taal | Nederlands |