Beoordeling van theaterlessen in het voortgezet onderwijs
Beoordeling van theaterlessen in het voortgezet onderwijs
Samenvatting
Voor theaterdocenten is beoordelen nog vaak een ondergeschoven kindje. Nu ze echter mede door bezuinigingen in de gesubsidieerde sector steeds vaker hun heil zoeken in het reguliere onderwijs, krijgen ze te maken met de noodzaak te beoordelen. Theaterdocenten melden over te weinig handvatten te beschikken om zelf een beoordelingsmethode te ontwikkelen die tegemoet komt aan de eisen van het hedendaagse onderwijs. Beoordelingsvormen zoals rubrics zijn nog weinig bekend en er zijn weinig voorbeelden voorhanden van beoordelingsinstrumenten die zichzelf bewezen hebben.
Ik heb onderzocht hoe een beoordelingsinstrument voor theater- of dramalessen in het voortgezet onderwijs eruit zou kunnen zien. Binnen het binnenschoolse werkveld van de theaterdocent worden de termen theater en drama beiden gebruikt. Ik gebruik in dit document het woord theater omdat het aansluit bij het diploma docent theater zoals dat sinds enige jaren wordt afgegeven en refereer hiermee aan beide termen.
Organisatie | Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten |
Afdeling | Breitner Academie |
Academie voor Theater en Dans | |
Lectoraat | Lectoraat Kunsteducatie |
Jaar | 2014 |
Type | Rapport |
Taal | Nederlands |