Onderzoeksrapport Jade Zorggroep
Onderzoeksrapport Jade Zorggroep
Samenvatting
Jade heeft haar primaire werkzaamheden ondergebracht bij twee sectoren. Om de samenhang tussen de sectoren onderling en tussen de sectoren en de organisatie concreet te beschrijven heeft het management team besloten een jaarplan op te stellen aan de hand van het INK model.
In dit rapport staat de volgende probleemstelling centraal: Op welke wijze kan voor Jade een jaarplan worden opgesteld betreffende de sectoren Onderwijs en Opvang volgens de methodiek van het INK model, welke transparant is en waarin een duidelijke samenhang tussen de sectoren onderling en tussen de sectoren en de organisatie als geheel beschreven is?
Om de samenhang tussen de sectoren en daarmee de processen helder te maken dient eerst vanuit het management team één duidelijk richting bepaald te worden. Daarbij dienen de acties en gewenste resultaten voldoende concreet en inzichtelijk te zijn om te waarborgen dat de jaaplannen volgdoende transparant zijn.
Omdat het jaarplan opgesteld dient te warden volgens de methodiek van het INK is het beoordelen van de organisatie ook gedaan volgens de INK methodiek . De stappen zijn: verkennen, extern orienteren, positie bepalen, ambitie bepalen en implementeren.
Jade is een dynamische organisatie die goed is in
het zoeken naar nieuwe kansen en mogelijkheden.
Met het oog op de toekomst is de grootste bedreiging voor Jade de onzekerheid vanuit de opdrachtgevers . Hierbij heeft Jade de kans om zich met de drie O's te profileren en daarmee een unieke plaats in te nemen.
Door de verbinding te leggen tussen de externe ontwikkelingen en de sterke en zwakke punten van de organisatie wordt inzichtelijk waar strategisch gezien de knelpunten zitten en in het verlengde daarvan wat realistisch is qua ambities en wat niet. De grootste knelpunten van Jade zijn: onvoldoende samenhang tussen de verschillende processen, geen concrete missie en visie, geen duidelijk strategie en beleid en de grondslag hiervan.
De Ambities van Jade zijn: het verbinden van de drie O's om te komen tot een maximaal integraal aanbod, clienten zo goed mogelijk helpen in hun ontwikkeling, uitbreiden als organisatie en integraal management.
Het sturen op het behalen van resultaten gebeurt door per organisatiegebied acties te ondernemen. Ditzelfde geldt ook voor het bereiken van ambities . Ambities dienen te worden nagestreefd vanuit de organisatiegebi eden en arbeidsprocessen .
Vanuit de ingerichte processen dient beoordeeld te worden waar de kritieke punten in deze processen zitten . Deze punten dienen meetbaar te zijn, zodat hierop ook effectief kan worden gestuurd en bijgestuurd. Het meetbaar maken van prestaties dient te worden gedaan door kritische prestatie-indicatoren te formuleren.
Naast het INK managementsysteem werkt Jade ook met het HKZ kwaliteitssysteem en een planning en control cyclus. Door de verschillende cycf i in elkaar te integreren kunnen alle acties die ondernomen dienen te worden in het jaarplan worden opgenomen. Daarbij wordt door de
combinatie van het INK model en het HKZ systeem dieper ingegaan op verbeteringen met het oog op kwaliteit.
Organisatie | NHL Stenden Hogeschool |
Opleiding | Bedrijfseconomie |
Afdeling | Academie Economics & Logistics |
Jaar | 2015 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |