De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Meervoudige intelligentie bij het jonge kind

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Meervoudige intelligentie bij het jonge kind

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Ieder kind is uniek. In elke klas zitten veel kinderen die allemaal op hun eigen manier uniek zijn. Ze hebben allemaal hun eigen talenten en allemaal onderdelen waarin ze niet sterk ontwikkeld zijn.
Wij als leerkrachten hebben de taak gekregen om een klas vol met unieke kinderen de kans te geven om hun eigen talenten te ontwikkelen. Natuurlijk moeten leerkrachten ook de kinderen stimuleren om hun interesses uit te laten breiden en zich te ontwikkelen op gebieden waar ze nog niet goed in zijn.
Dr. Spencer Kagan heeft een methode bedacht waarin het onderwijs kan worden aangepast aan de Meervoudige intelligentie. De meervoudige intelligentie is opgedeeld in 8 verschillende talenten. Een kind kan natuurlijk in meerdere intelligenties beter ontwikkeld zijn.
Bij de methode van Dr. Spencer Kagan wordt niet de leerinhoud aangepast, maar wordt er gebruik gemaakt van verschillende werkvormen die gekoppeld zijn aan drie uitgangspunten. Door deze methode is het voor de leerkrachten makkelijker om te werken met Meervoudige intelligentie.
Er is over Meervoudige intelligentie veel te lezen, over het werken met meervoudige intelligentie bij het jonge kind is veel minder te vinden. In dit onderzoek ga ik me dan ook specificeren op het jonge kind. Hoe kan Meervoudige intelligentie in een kleuterklas worden toegepast? Hoe werk je naast je reguliere methode met Meervoudige intelligentie? Welke methodes bestaan er al voor het werken met Meervoudige intelligentie met jonge kinderen?

Toon meer
Datum2012-05-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk