De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Opleiden kan kwaad!

over het fundamentele verschil tussentransformatief en informatief leren: column

Opleiden kan kwaad!

over het fundamentele verschil tussentransformatief en informatief leren: column

Samenvatting

De maatschappij ontwikkelt zich, organisaties ontwikkelen zich, professionals ontwikkelen zich, en de professie zelf ontwikkelt zichook. Soms door groei in kennis en inzichten, soms fundamenteler.Nieuwe visies op de inrichting van de professie, fundamentele veranderingen in het vak, nieuwe besturingsfilosofiein organisaties, ze doen zich met steeds grotere regelmaat voor. Denkaan bewegingen als ‘van zorgen voor, naar zorgen dat’; van onderwijzen naar begeleiden; van expert naar adviseur, van taak- naar opgavegericht werken of van gestuurd naar zelfsturing.Zie hier de toegenomen vraag naar transformatief leren. Maar al tevaak lossen we dit informatief op.Hoe problematisch is dat? En watbetekent dat voor professionals die zich bezighouden met leren enontwikkelen.

OrganisatieAeres Hogeschool
LectoraatProfessionele identiteit en organisatieontwikkeling
Gepubliceerd inTvOO : Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties Kloosterhof, Neer, Vol. 6, Uitgave: 3, Pagina's: 40-42
Jaar2016
TypeArtikel
ISSN2211-4513
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk