Valgevaarlijke ouderen: is virtual reality balanstraining effectiever voor bevordering van de balans, valangst en valincidentie in vergelijking met conventionele balanstraining?
LiteratuurstudieWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Valgevaarlijke ouderen: is virtual reality balanstraining effectiever voor bevordering van de balans, valangst en valincidentie in vergelijking met conventionele balanstraining?
LiteratuurstudieWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Vallen is een veelvoorkomend probleem onder ouderen door balansstoornissen.
Om de balans te bevorderen gebruikt men binnen de fysiotherapie al jarenlang traditionele balansoefeningen. Afgelopen jaren wordt steeds meer gebruik gemaakt van virtual reality (VR) voor balanstraining. Het is nog niet duidelijk wat het effect is van VR training op de balans bij ouderen omdat de behandelingsmethode nog relatief nieuw is. Het doel van deze literatuurstudie is om te kijken of virtual reality balanstraining effectiever is voor balans, valangst en valincidentie dan traditionele balansoefeningen bij valgevaarlijke ouderen.
Met samenvatting in het Engels. Includes a summary in English.
Organisatie | Hanze University Groningen |
Opleiding | Fysiotherapie |
Afdeling | Academie voor Gezondheidsstudies |
Datum | 2023-02-06 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |