De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Motorisch leren: het effect van leervoorkeur op techniek en prestatie - een pilotstudie

Het verschil tussen jonge mannen en jonge vrouwen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Motorisch leren: het effect van leervoorkeur op techniek en prestatie - een pilotstudie

Het verschil tussen jonge mannen en jonge vrouwen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Motorisch leren is een groot onderdeel van trainen en presteren voor jonge topsporters. Om nieuwe vaardigheden aan te leren of geleerde vaardigheden te verbeteren wordt gebruik gemaakt van feedback en instructie door de trainers. De huidige manier van trainen is vooral gericht op interne focus, maar wat nu als een sporter een andere leervoorkeur heeft? Reageren spelers beter op de instructie die hun voorkeur heeft? Het doel van de huidige studie is om te kijken of er verschil zit in de leervoorkeur tussen jonge basketbalspelers en –speelsters in relatie tot techniek en presteren.
Methode De vooraf opgegeven leervoorkeur werd vergeleken met vier verschillende instructievormen: visueel, verbaal externe focus, verbaal interne focus en een combinatie van visueel en verbaal extern. Deelnemers, vijf mannen en vijf vrouwen (leeftijd 14,3±1,16 jaar, lengte 176,5±12,1 cm, gewicht 65,8±11,52 kg), liepen een vooraf bepaald aantal trials van de sidestep cutting test met counterbalanced de richtingsverandering van 45° of 90°. De techniek en de prestatie werd beoordeeld in vijf sessies: de baseline, twee trainingsblokken, de post test en in de retentie een week later. Gedurende de trainingsblokken mocht de deelnemer self controlled instructie opvragen: wanneer hij wilde en welke instructievorm hij wilde krijgen. Techniek werd beoordeeld met variabelen welke de optimale belasting van de knie scoorden en de snelheid in m/s werd gebruikt als maat voor de prestatie.
Resultaten Resultaten laten geen significant verschil zien tussen mannen en vrouwen in de verbetering van de technische uitvoering. Beide groepen laten een verbetering van de prestatie zien gedurende dag 1, echter kunnen ze hun snelheid niet behouden in de retentie één week later. Acht van de tien spelers hebben een impliciete leervoorkeur, waarbij de leervoorkeur van vier spelers (twee mannen en twee vrouwen) overeen komt met hun grootste leereffect.
Conclusie
Er is geen duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen in techniek en prestatie. Het precieze effect van de leervoorkeur is moeilijk te bepalen, spelers lijken uit te proberen uit welke leermethode op dat moment het beste voor hun werkt. Leervoorkeur staat dan ook niet vast.
Samenvatting ook in het Engels

Toon meer
OrganisatieHanzehogeschool Groningen
OpleidingFysiotherapie
AfdelingAcademie voor Gezondheidsstudies
Jaar2017
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk