De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Fysio Job Solutions.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Fysio Job Solutions.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Daniël Lems heeft momenteel een eenmanszaak genaamd S&L Job Solutions. Dit is een werving & selectiebureau dat zich veel op de fitnessmarkt richt. Daniël Lems denkt dat er een soortgelijke behoefte aanwezig is binnen de fysiotherapiebranche. Het idee is ontstaan doordat bij fitnesscentra vaak een fysiotherapeut aanwezig is en andersom. Ook is bewegen een gemeenschappelijk belang van beide markten. De link tussen fitness en fysiotherapie is hiermee snel gelegd. Daniël Lems ziet vooral mogelijkheden voor een personeelsbemiddelingsbureau bij zelfstandige fysiotherapeuten. De naam zal Fysio Job Solutions worden.
Het onderzoek dat ten grondslag ligt aan het rapport, heeft zich gericht op de vraag of het rendabel is om een onderneming op te zetten die zich richt op personeelsbemiddeling binnen de Nederlandse fysiotherapiebranche.

Doel en strategie
Fysio Job Solutions wil in de behoefte voorzien van tijdelijke waarneming en vast dienstverband. Door middel van tijdelijke waarneming kunnen klanten toch doorbehandeld worden als de fysiotherapeut afwezig is. Fysio Job Solutions wil binnen vijf jaar uitgroeien tot de top drie van meest gevraagde bemiddelingsbureaus binnen de Nederlandse fysiotherapiebranche. Dit wil ze bereiken door een goede kwaliteit te leveren, een betere service te verlenen en snel te schakelen. Fysio Job Solutions wil zich onderscheiden in het soort dienst(en), de uitstraling van het bedrijf (vlotter) en meer commercieel gericht zijn. De strategie van Ansoff en Porter worden toegepast op het bedrijf. Volgens Ansoff moet Fysio Job Solutions de strategie van marktpenetratie toepassen. En volgens Porter's theorie sluit de differentiatiestrategie het beste aan.

Algemene omgeving
Fysio Job Solutions richt zich op de fysiotherapiebranche en de daarbij behorende verbijzonderingen. Mogelijke klanten voor het bedrijf zijn instanties, organisaties en zelfstandigen binnen de 1e, 2e en 3e gezondheidslijn die een fysiotherapeut zoeken. Er zijn momenteel in Nederland circa 20.000 fysiotherapeuten en 4.700 fysiotherapiepraktijken. Het aantal solopraktijken neemt de laatste paar jaren af en de hoogste fysiotherapeutendichtheid is tussen 2005 en 2008 verschoven van de regio Haarlem naar de regio Twente.
Demografische factoren; Onderzoek van het NIVEL en Prismant verwacht een toename van het aantal patiënten tussen 2001 en 2015. Het zal gaan om een toename van 11,4%. Ook het aantal zittingen per patiënt zullen gedurende deze periode toenemen met 14,6%. Een toename van de vraag wordt onder andere verwacht door de wens om meer parttime te werken, vergrijzing, opkomst van arbeidsfysiotherapie en preventie en rechtstreekse toegankelijkheid. De toenemende controle van de zorgverzekeraar en de wet- en regelgeving zullen voor een afname kunnen zorgen. Een fysiotherapeut heeft gemiddeld 76 zittingen per week en werkt gemiddeld 36,2 uur per week.
Economische factoren; Het tarief dat een fysiotherapeut ontvangt voor een behandeling wordt bepaald door de zorgverzekeraar. Zij bepalen namelijk welk tarief er vergoedt wordt. Dit is afhankelijk van de kwaliteitseisen, zoals een patiënt volgsysteem of het behandelen van zorggroepen.
Technologische factoren; In de extramurale sector komt het erop neer dat fysiotherapeuten zich verder bekwamen in behandelvormen als artrose, CVA etc. Ook worden patiënten gestimuleerd om actief deel te nemen aan een behandeling. Verder worden groepsbehandelingen steeds meer toegepast. Binnen de intramurale sector zijn veranderingen te zien als het minder lang in het ziekenhuis liggen van patiënten en het toenemen van de adviseursfunctie van de fysiotherapeut.
Politieke factoren; Sinds 1 januari 2006 is de rechtstreekse toegankelijkheid van start gegaan. Er hoeft geen verwijsbriefje meer uitgeschreven te worden door de dokter. Meer mensen gaan nu op eigen initiatief naar de fysiotherapeut.
Sociaal-culturele factoren; De second opinion is steeds meer in opkomst, doordat er goede en duidelijke informatie verwacht wordt. Ook is er binnen 'zorg op maat' een verandering gaande. Zo hoeft de fysiotherapeutische zorg niet perse geleverd te worden door een fysiotherapeut die verbonden is aan een instelling.
Marktomgeving
De vier grootste concurrenten worden uitgewerkt, namelijk Fysion, Fydalo, Fysioprofs en Fysioversa. Van deze vier concurrenten worden Fysion en Fydalo gezien als de grootste concurrenten. Fysion heeft veel ervaring binnen de branche en breidt zich ook uit. Fydalo is nog redelijk jong, maar is toch al aardig bekend. Fysio Job Solutions zal zich moeten onderscheiden van de concurrenten door de uitstraling van de website, kwaliteit en service.

Marketingplan
Product; Fysio Job Solutions start met het wegzetten van zzp'ers. Voor tijdelijke waarneming worden zij weggezet op detacheerbasis en voor een vaste functie wordt er gebruik gemaakt van werving & selectie.
Prijs; Voor detacheren wordt er een prijs gehanteerd van €40 per plaatsing. €30 hiervan gaat naar de fysiotherapeut/zzp'er en €10 blijft over als marge. Voor werving & selectie wordt een fee gehanteerd van €6.000 per plaatsing.
Plaats; De dienst zal vanuit hetzelfde kantoor als S&L Job Solutions verleend worden. Het pand is gevestigd in Delft, Marshalllaan 2. De afzetmarkt zal in het begin de Randstad zijn, later wordt dit uitgebreid naar heel Nederland.
Personeel; Er wordt één personeelslid in dienst genomen, deze werkt als een soort consultant. Het personeelslid wordt op basis van payrolling in dienst genomen, via het bedrijf Zember.
Presentatie; Fysio Job Solutions presenteert zich via de website, visitekaartjes en brochures. Het bedrijf wil een vlotte uitstraling hebben en een goede kwaliteit leveren.
Promotie; Promotiemiddelen die gebruikt worden zijn het internet, de website, presentaties en drukwerk. De promotiekosten zullen het eerste jaar uitkomen op €10.326

Managementplan
Aangezien men maar één eenmanszaak mag opzetten, wordt Fysio Job Solutions een handelsnaam. Er gelden dezelfde regels als bij een eenmanszaak.
Voor Fysio Job Solutions is een bedrijfsverzekering en rechtsbijstandverzekering nodig.
De huisvestingskosten bestaan uit huur en inventaris/inboedel. De huur van het pand bedraagt €500 per maand en de inventariskosten bedragen eenmalig €975 (computer, prullenbak en ladekast).
De personeelskosten bedragen €4.915 per maand. Er wordt een personeelslid op payrollbasis ingehuurd. Hierbij komen de kosten voor een auto, vaste telefoon, mobiel en onkosten.
Bij permanente arbeidsongeschiktheid zal Fysio Job Solutions stil komen te vallen en bij tijdelijke arbeidsongeschiktheid worden de werkzaamheden overgenomen door het personeelslid.

Financiën
Uit de omzetprognose wordt verwacht dat de omzet van het eerste jaar €117.600 exclusief BTW zal bedragen. Bij het opstellen van de openingsbalans is er €50.000 geleend, om de te voorziene kosten te dekken. De liquiditeitsbegroting is opgesteld, de omzet is afgezet tegen de kosten. Het eerste jaar worden er naar verwachting hoge kosten gemaakt, het verlies komt ook uit op circa €30.000.

Conclusie
De belangrijkste conclusies die in dit rapport worden gegeven zijn:
• Meest rendabele concepten zijn detacheren, uitzenden en werving & selectie;
• Genoeg kansen beschikbaar binnen de fysiotherapiebranche;
• Van concurrenten onderscheiden door, uitstraling/gemak website, kwaliteit en service van de diensten;
• Kosten zijn hoog in vergelijking met omzet.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingMHR Bedrijfskunde MER
AfdelingAcademie voor Management & Human Resources
PartnerS&L Job Solutions, Delft
Jaar2011
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk