Ethiek en chatbots
Vertrouwen van klanten en medewerkers in chatbots nodig voor succesvolle implementatieWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Ethiek en chatbots
Vertrouwen van klanten en medewerkers in chatbots nodig voor succesvolle implementatieWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Chatbots zijn handige tools om klantencontacten efficiënt af te handelen. De inzet van chatbottechnologie roept wel ethische vragen op. Aan de hand van een krantenartikel over het callcenter van het onlinewarenhuis Wehkamp verkent filosoof en bedrijfskundige Henriëtta Joosten een aantal morele kwesties.
Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Afdeling | Faculteit IT & Design |
Lectoraat | Lectoraat Filosofie en Beroepspraktijk |
Gepubliceerd in | AG Connect AG-IT BV, Amsterdam, Vol. 2020, Uitgave: april, Pagina's: 76-78 |
Datum | 2020-04 |
Type | Bijdrage aan periodiek |
Taal | Nederlands |