De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Social media als onderdeel van het communicatiebeleid bij TK Glutenvrij

adviesrapport

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Social media als onderdeel van het communicatiebeleid bij TK Glutenvrij

adviesrapport

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Vanuit mijn interesse en in samenwerking met TK Glutenvrij is dit adviesrapport geschreven over inzet sociale media als onderdeel van het communicatiebeleid. De interne analyse is met deskresearch en gesprekken met de familie Kwakman tot stand gekomen. Het koopgedrag is onder de leden van de Nederlandse Coeliakie Vereniging onderzocht.
De glutenvrije markt is een groeiende nichemarkt, met 25.000 coeliakie patiënten. Vrouwen en jongeren zijn de grootste groep. Glutenintolerantie houdt in dat men allergisch is voor graaneiwit, dit zit in rogge, tarwe, haver en gerst.
TK Glutenvrij heeft een webwinkel en een fysieke winkel in Utrecht. Een klein bedrijf, 3 medewerkers (2,5fte), met het grootste assortiment aan glutenvrije producten t.o.v. de concurrenten. Het nadeel van TK Glutenvrij is de levertijd, minimaal 48 uur. Ze maken minimaal gebruik van Social media, d.m.v. Twitter en Facebook, beide zijn gekoppelde (hetzelfde) berichten die op beide netwerken worden gepubliceerd.
Koopgedrag
Producten die het meest gekocht zijn meel, pasta en brood. De merken die het meest gekocht zijn Schar, 3Pauly en Orgran. De relatie tussen voeding en gezondheid is gestegen door maatschappelijke trends waar de levenskwaliteit omhoog gaat. De consument betaald het liefst via iDeal en maakt gebruik van cross channel verkoop, dit houdt in oriëntatie in de winkel en aankoop online of juist andersom. Coeliakie patiënten vinden glutenvrije producten duur. De prijs en het assortiment zijn de voornaamste redenen dat consumenten online glutenvrije producten kopen.
Concurrentie
Fabrikanten gaan steeds vaker zitten op andere schakels in de bedrijfskolom, een bredere trend.
In het advies zijn stappen genoemd om de naamsbekendheid door middel van Social media te vergroten.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingMHR Bedrijfskunde MER
AfdelingAcademie voor Management & Human Resources
PartnerTon Kwakman Glutenvrij, Utrecht
Jaar2011
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk