Wereldburgerschap : Een onderzoek naar het belang van wereldburgerschap en het draagvlak hiervan binnen de basisschool
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Wereldburgerschap : Een onderzoek naar het belang van wereldburgerschap en het draagvlak hiervan binnen de basisschool
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Wereldburgerschap, wat houdt dat in? Wat is het belang ervan? Is wereldburgerschap in het onderwijs wel realistisch en wat vinden leerkrachten van de basisschool ervan? Door middel van een literatuuronderzoek en een enquête onder leerkrachten en directieleden geef ik antwoord op deze en meer vragen.
De resultaten laten zien dat wereldburgerschap van groot belang is in de basisschool. Dat blijkt niet alleen uit de literatuur, bijna driekwart van de respondenten uit het basisonderwijs geeft aan wereldburgerschap (zeer) belangrijk te vinden.
Scholen met een protestants christelijke identiteit en scholen met (bijna) alleen maar autochtone leerlingen zijn gemiddeld gezien het meest positief.
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Leraar Basisonderwijs |
Datum | 2011-05-23 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |