Vrienden worden met leer- en gedragsproblemen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Vrienden worden met leer- en gedragsproblemen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Onderzoeksvraag: welk effect hebben leer- en gedragsproblemen op het aantal vrienden in de klas en het zelfbeeld van de leerling? Oftewel welk verschil is er tussen leerlingen met en leerlingen zonder op het gebied van vrienden en zelfbeeld. Eerst wordt er ingegaan op gedragsproblemen, vervolgens op leerproblemen, de combinatie leer- en gedragsproblemen en vriendschap. Het onderzoek vindt plaats door leerlingen een sociogram in te laten vullen en een zelfbeeldkaart. Vervolgens vult de leerkracht een gedragslijst in van de leerlingen die een D of E scoren op de cito rekenen, technisch lezen of begrijpend lezen. Hieruit komt de uitslag van dit onderzoek.
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Leraar Basisonderwijs |
Datum | 2009-09-08 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |