De leerkracht als teambuilder
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
De leerkracht als teambuilder
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In dit afstudeeronderzoek wordt er onderzoek gedaan hoe de rollen die een leerkracht kan vervullen, invloed hebben op de betrokkenheid van de leerlingen. Hierbij worden allereerst de onderwijsconcepten PGO en OGO uitgelicht en vervolgens komt de focus te liggen op de rollen met de daaraan gekoppelde leerpsychologische theorieën. Hierna komen het eigenaarschap van de leerlingen aan bod. Dit wordt gekoppeld aan de zone van naaste ontwikkeling. In het onderzoeksgedeelte worden de gebruikte methodieken besproken. Deze zijn onder andere: thematisch werken volgens OGO, SVIB, Leuvense Betrokkenheidschaal en Coöperatief leren. Ook worden de competenties van het PGO en OGO besproken en aan elkaar gekoppeld. Hieruit vloeien vervolgens de onderzoeksresultaten voort. Aan het einde volgt er een conclusie. Vanuit deze conclusie valt op te maken dat de inzet en wisseling van de rollen van leerkrachten daadwerkelijk invloed heeft op de betrokkenheid van de leerlingen. Een leuke bijkomstigheid hierbij was, dat er ook een leergemeenschap ontstond.
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Leraar Basisonderwijs |
Datum | 2010-07-09 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |