Het plan als beheersingsinstrument
Een beschouwing over maakbaarheid als bestuursfilosofie in het onderwijsWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Het plan als beheersingsinstrument
Een beschouwing over maakbaarheid als bestuursfilosofie in het onderwijsWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In het onderwijs worden talloze plannen gemaakt: lesplannen, jaarplannen, curriculumplannen, kwaliteitszorgplannen en instellingsplannen. Dit hoofdstuk bekijkt de rol van plannen in het onderwijs vanuit bestuursfilosofisch perspectief. Het gaat dus niet over de concrete inhoud van plannen of de specifieke planmethoden, maar over het plan als fenomeen. Anders gezegd, dit hoofdstuk wil licht werpen op de ‘zin’ van plannen. Het doel van deze beschouwing is enerzijds dieper inzicht geven in de aard en werking van plannen en anderzijds de verbeeldingskracht rond interventies in het onderwijs vergroten.
Dit hoofdstuk maakt deel uit van de publicatie ‘Van planlast naar planlust’, uitgegeven bij Uitgeverij Politeia.
https://www.politeia.be/nl/publicaties/333257-van+planlast+naar+planlust
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Lectoraat | Bezieling en Professionaliteit |
Gepubliceerd in | Van planlast naar planlust: over het belang van plannen op school Uitgeverij Politeia, Pagina's: 13-25 |
Datum | 2022-10-17 |
Type | Boekdeel |
ISBN | 9782509041838 |
Taal | Nederlands |