De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Rijnland Instituut

Marketingcommunicatieplan

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Rijnland Instituut

Marketingcommunicatieplan

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In deze scriptie wordt een marketingcommunicatieplan voor het Rijnland Instituut gepresenteerd. Het instituut bestaat sinds September 2016 en is een jong samenwerkingsverband van Stenden Hogeschool, het Alfa College en het Drenthe College. Het doel van het Rijnland Instituut is, zijn vaknetwerk op de arbeids- en onderwijsmarkt grensoverschrijdend te verhogen om zo de visie van een “Arbeidsmarkt Noord” te realiseren. Om dit doel te bereiken heeft het instituut meer naamsbekendheid nodig en een goed plan voor interne en externe communicatie. Om tot een plan te komen zijn zowel de interne situatie van het instituut als de externe situatie van de markt onderzocht. Deze resultaten van dit onderzoek, die bestaan uit interviews met medewerkers, actuele partners, potentiële partners en deskresearch hebben geresulteerd in een strategisch marketingcommunicatieplan.
Uit het onderzoek naar de interne situatie bleek, dat het instituut geen marketingplan bezit, welke voor het opstellen van een marketingcommunicatieplan van belang is. Het voorliggende marketingcommunicatieplan zal daarom een richting toewijzen, waarin het instituut zich op het gebied van interne en externe communicatie verder kan ontwikkelen. Het instituut heeft meerdere sterkten zoals een vaknetwerk voor de arbeids- en onderwijsmarkt, de medewerkers kennen de taal en cultuur van beide landen en zijn specialisten op hun vakgebieden en het instituut reageert flexibel op problemen van de markt door workshops, informatie evenementen en grensoverschrijdende projecten. De interne communicatie van het instituut is zwaak. Vergaderingen worden verplaatst of gaan niet door, de website en social media kanalen worden met relatief weinig aandacht bewerkt en niet regelmatig onderhouden.
Uit de resultaten van de externe analyse blijkt dat actuele partners wel tevreden zijn met de samenwerking, maar ook verbeterpunten op het gebied van communicatie aan het instituut geven. Volgens potentiële partners uit Duitsland is het lastig de website van het instituut te vinden. Duidelijke informatie, waarvoor het instituut staat, is volgens de meeste geïnterviewden niet herkennbaar. Berichten zijn vooral in het Nederlands geschreven en niet in het Duits vertaald. Het instituut bezit geen reclamemateriaal zoals flyers, brochures of posters voor potentiële partners , die bij bijeenkomsten of beurzen wel van belang zijn.
Door de afnemersanalyse wordt duidelijk, dat de arbeidsmarkt op het gebied van techniek en zorg naar hogeschool personeel zocht. Door solicitiatieworkshops en grensoverschrijdende projecten met andere samenwerkingsverbanden, bedrijven en scholen biedt het instituut een omvangrijk aanbod om de vraag van de markt op te lossen.

Toon meer
PartnerNHL Stenden Hogeschool
Jaar2017
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk